Wibowo, Adrian Ravaliano (2025) OPTIMALISASI DESAIN USER INTERFACE APLIKASI GSSHOP DENGAN MENGGUNAKAN METODE LEAN UX. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.
![OPTIMALISASI DESAIN USER INTERFACE APLIKASI GSSHOP DENGAN MENGGUNAKAN METODE LEAN UX [thumbnail of OPTIMALISASI DESAIN USER INTERFACE APLIKASI GSSHOP DENGAN MENGGUNAKAN METODE LEAN UX]](https://repository.polimedia.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
HAL 1-4_ADRIAN RAVALIANO WIBOWO_21240006.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (792kB)
Abstract
Mobile applications have become a crucial part of the digital world, especially in
the gaming industry. GSSHOP is a platform that provides various gaming products,
from consoles and games to accessories, along with features like vouchers, points,
and repair status. This research focuses on evaluating and improving the usability
and user experience (UX) of the GSSHOP app. Although it has been downloaded
by many users, the low rating on the Play Store indicates significant issues with its
UI/UX. The initial survey using the System Usability Scale (SUS) with 40
participants showed an average score of 37.625, which falls in the low category
(Poor/Not Acceptable), suggesting that the app is not meeting the users' needs,
particularly regarding difficult navigation and unclear product information.
Through UI redesign using the Lean UX method, a high-fidelity prototype was
successfully developed, addressing navigation constraints, improving information
clarity (including stock and pricing), and enhancing layout. The final evaluation
results showed a significant increase in the average SUS score to 86.0
(Excellent/Acceptable), supported by positive qualitative feedback from users who
stated the new design was significantly better and easier to use.
Aplikasi mobile menjadi bagian penting di dunia digital, terlebih lagi di industri
gaming. GSSHOP adalah platform yang menyediakan berbagai produk gaming,
mulai dari konsol, game, sampai aksesori, plus fitur seperti voucher, poin, dan status
perbaikan. Penelitian ini fokus untuk evaluasi dan tingkatkan usability serta user
experience (UX) aplikasi GSSHOP. Meskipun sudah diunduh banyak pengguna,
rating yang rendah di Play Store tunjukan ada masalah besar di UI/UX. Hasil survei
awal menggunakan System Usability Scale (SUS) ke 40 orang menunjukan skor
rata-rata 37,625, yang masuk kategori rendah (Poor/Not Acceptable), menandakan
ketidaksesuaian aplikasi dengan kebutuhan pengguna, terutama pada navigasi yang
sulit dan info produk yang kurang jelas. Melalui perancangan ulang UI dengan
metode Lean UX, prototipe high-fidelity berhasil dikembangkan yang mengatasi
kendala navigasi, meningkatkan kejelasan informasi (termasuk stok dan harga),
serta memperbaiki tata letak. Hasil evaluasi akhir menunjukkan peningkatan skor
rata-rata SUS yang signifikan menjadi 86,0 (Excellent/Acceptable), didukung oleh
feedback kualitatif positif dari pengguna yang menyatakan desain baru jauh lebih
baik dan lebih mudah digunakan.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | Deni Kuswoyo, S.Kom., M.Kom., sebagai Dosen Pembimbing I. Nur Rahmansyah, S.Kom., M.Kom., sebagai Dosen Pembimbing II. |
Uncontrolled Keywords: | GSSHOP Application, Lean UX, User Interface, User Experience, System Usability Scale. Aplikasi GSSHOP, Lean UX, User Interface, User Experience, System Usability Scale. |
Subjects: | 600 – Teknologi (Ilmu Terapan) > 600 Teknologi (ilmu terapan) > 600 Teknologi 700 - Seni dan Rekreasi > 770 Seni fotografi, komputer, film, video > 776 Seni komputer (seni digital) |
Divisions: | Jurusan Desain > Program Studi Teknologi Rekayasa Multimedia |
Depositing User: | Adrian Ravaliano Wibowo |
Date Deposited: | 08 Aug 2025 07:36 |
Last Modified: | 08 Aug 2025 07:36 |
URI: | https://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/1630 |